INFORMACJE DLA PACJENTA
Podczas pobytu w szpitalu masz prawo do odwiedzin bliskich Ci osób oraz do kontaktu z światem zewnętrznym. Jako pacjent masz prawo do:
Odwiedzin w szpitalu.
Masz prawo do odwiedzin bliskich osób. Jeśli z jakiegoś powodu chcesz aby ktoś Cię nie odwiedzał, możesz o tym powiedzieć personelowi. Wizyty będą ograniczone na wyznaczony przez Ciebie czas. Informacja o ograniczeniu odwiedzin trafi do Twojej dokumentacji medycznej. W każdej chwili możesz zmienić swoją decyzję co do odwiedzin.
Kontaktu telefonicznego
- Możesz korzystać z własnego telefonu komórkowego.
- Korzystaj z telefonu ale w taki sposób aby nie przeszkadzać innym pacjentom.
- Nie nagrywaj rozmów, nie rób zdjęć pacjentom ani personelowi.
- Jeśli nie masz telefonu, personel może udostępnić Ci do rozmowy telefon służbowy.
- Zakończ rozmowę, wyłącz telefon na polecenie personelu lub w sytuacji, gdy rozmowa przeszkadza w realizacji świadczeń lub komfortowi pacjentów.
Kontaktu listownego
- wysyłaniu i odbiorze korespondencji pomoże Ci pracownik sekretariatu oddziału.
- Za wysyłkę listu zapłacisz według cennika wybranej przez Ciebie firmy.
Kontaktu przez Internet
- Na terenie szpitala w wyznaczonych, oznaczonych miejscach jest darmowy, całodobowy, bezprzewodowy dostęp do Internetu (sieć WI-FI) oznaczony jako WI-FI dla Pacjentów.
- Po zalogowaniu otrzymasz 3 godzinny dostęp do internetu.
- Aby dalej korzystać z WI-FI musisz zalogować się ponownie.
- pacjenci małoletni korzystają z sieci Internet za zgodą rodzica / opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu.
- Dostęp do internetu jest zabezpieczony przed treściami szkodliwymi dla małoletnich (18+).
Logowanie do szpitalnej sieci internetowej dla pacjentów:
Nazwa sieci: WI-FI dla Pacjentów.
Nazwa użytkownika/ Login: Jako nazwę użytkownika wpisz PESEL pacjenta.
OGÓLNE INFORMACJE DLA ODWIEDZAJĄCYCH
- Godziny odwiedzin: odwiedziny mogą różnić się w zależności od kliniki, oddziału oraz stanu zdrowia pacjenta. Najlepiej wybierz sugerowane przez klinikę / oddział godziny odwiedzin.
- Ograniczenia: w niektórych miejscach szpitala możesz napotkać ograniczenia. W wyjątkowych sytuacjach takich jak zagrożenie epidemiologiczne, bezpieczeństwo pacjentów Szpital może wprowadzić ograniczenia lub zakaz odwiedzin. W takich przypadkach będziesz mógł skomunikować się z bliskim telefonicznie lub przez Internet.
- Małe grupy: zalecamy, aby jednego pacjenta odwiedzały naraz maksymalnie dwie osoby.
- Przychodź zdrowy: jeśli masz katar, kaszel lub gorączkę – zrezygnuj z odwiedzin w szpitalu. Wyjątkiem są sytuacje szczególne jak na przykład ostatnie pożegnanie.
- Dbaj o higienę: pamiętaj o umyciu lub zdezynfekowaniu rąk przed i po wizycie.
- Bądź miły: odnoś się życzliwie i kulturalnie do innych chorych i pracowników szpitala.
- Miejsce spotkania z pacjentem: jeśli to możliwe, spotkania powinny odbywać się poza salą chorych, aby zapewnić innym spokój. Zapytaj personel, gdzie można się spotkać.
- Korzystaj z szatni: kurtki i płaszcze zostaw w szatni.
- Inni odwiedzający: przedstawiciele mediów, fotoreporterzy, przedstawiciele handlowi, osoby publiczne, większe grupy osób mogą odwiedzić pacjentów po wcześniejszej zgodzie Dyrektora Szpitala, w terminie i miejscu uzgodnionym z Kierownikiem Kliniki / Oddziału.
- Zwierzęta w szpitalu: zrezygnuj z towarzystwa zwierząt podczas odwiedzin – wyjątkiem są zwierzęta asystujące i pełniące rolę przewodnika.
- Przedmioty wartościowe: za przedmioty pozostawione w sali chorych przez odwiedzających WIM-PIB nie ponosi odpowiedzialności.
ODWIEDZINY NA ZWYKŁYCH ZASADACH W ODDZIAŁACH I KLINIKACH
Godziny i czas trwania odwiedzin zależy od regulaminu kliniki / oddziału. Pamiętaj, że personel medyczny zawsze udzieli Ci szczegółowych informacji na temat zasad obowiązujących na danym oddziale.
Godziny odwiedzin
- Pacjentów w szpitalu można odwiedzać codziennie w godzinach 6:00 do 22:00.
- Sugerowane godziny odwiedzin to 10:00 – 12:00 oraz 15:00 – 18:00.
- Od godziny 22:00 do 6:00 obowiązuje cisza nocna. W tym czasie nie ma odwiedzin.
- Wizyta nie powinna być dłuższa niż 30 minut.
- Odwiedziny w pozostałych godzinach skonsultuj z pielęgniarką lub pielęgniarką dyżurną. W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą lekarza, możesz odwiedzić pacjenta o innej porze.
- Odwiedziny nie mogą zakłócać zaplanowanych badań diagnostycznych ani leczenia.
Jak się zachować podczas odwiedzin
- Zachowuj się cicho i kulturalnie.
- Zachowaj czystość i porządek
- Przestrzegaj poleceń personelu.
Czego nie wolno robić podczas odwiedzin
- Nie dotykaj aparatury medycznej.
- Nie siadaj na łóżkach pacjentów.
- Nie rozmawiaj głośno.
- Nie przychodź ze zwierzętami (wyjątkiem jest pies przewodnik).
- Nie rób zdjęć ani nie nagrywaj filmów pacjentom oraz personelowi.
- Nie przynoś i nie używaj alkoholu, narkotyków.
- Nie pal papierosów (także elektronicznych).
- Nie przychodź pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
- Nie przynoś niebezpiecznych przedmiotów (np. łatwopalnych).
Dziecko jako odwiedzający
- Ze względu na dobro dzieci odwiedziny powinny być wcześniej skonsultowane z lekarzem/pielęgniarką Kliniki/ Oddziału.
- Podczas odwiedzin ponosisz odpowiedzialność prawną za dziecko, jako odwiedzającego.
- Przygotuj psychicznie dziecko na wizytę w szpitalu.
- Zrezygnuj z odwiedzin przez dziecko jeśli osoba bliska dziecku jest niestabilna emocjonalnie.
- Ze względów epidemiologicznych oraz bezpieczeństwa pacjentów zalecamy aby w odwiedzinach brały udział dzieci powyżej 7 roku życia.
- Do młodszych dzieci warto zabrać ze sobą dodatkową osobę dorosłą, gdyby dziecko nie chciało wziąć udziału w odwiedzinach.
- Zalecamy aby dzieci do 12 roku życia odwiedzały pacjentów w towarzystwie dorosłych.
- Pacjent ma prawo odmowy odwiedzin przez dzieci.
ODWIEDZINY NA SZCZEGÓLNYCH ZASADACH I OGRANICZENIA ODWIEDZIN
W tych miejscach szpitala obowiązują odrębne zasady wizyt i ograniczenia odwiedzin. Na odwiedziny musisz uzyskać zgodę lekarza, kierownika kliniki lub oddziału.
- Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii
- Sale intensywnego nadzoru
- Sale pooperacyjne
Zasady odwiedzin w miejscach z ograniczeniami
- Do pacjenta może wejść tylko jedna osoba odwiedzająca naraz.
- Stosuj się ściśle do zaleceń lekarza lub pielęgniarki.
- Zdezynfekuj dokładnie ręce przed i po wizycie u chorego.
- Przed wejściem na salę będziesz musiał założyć specjalny fartuch i maseczkę ochronną.
- Po wizycie wyrzuć odzież ochronną do kosza z czerwonym workiem
- Twoje odwiedziny nie powinny być dłuższe niż 30 minut. W szczególnych przypadkach możesz poprosić o wydłużenie czasu wizyty lekarza prowadzącego/dyżurnego kliniki/oddziału.
- Na sali nie używaj telefonu komórkowego – może on zakłócić pracę aparatury medycznej.
- Nie korzystaj z urządzeń sanitarnych dla personelu.
ZASADY SPRAWOWANIA DODATKOWEJ OPIEKI
Zasady mogą się różnić w zależności od kliniki lub oddziału. Jeśli jednostka pozwala na sprawowanie dodatkowej opieki:
- Zapoznaj się z zasadami i przepisami obowiązującymi w danej klinice lub oddziale.
- Zgłoś chęć opieki pracownikowi kliniki.
- Wypełnij potrzebne dokumenty.
W czym możesz pomóc?
Wszystkie decyzje o tym, kiedy i jak możesz pomagać, podejmuje personel medyczny. Konsultuj wszelkie wątpliwości z pracownikami kliniki lub oddziału. Zdezynfekuj dokładnie ręce przed i po wizycie u chorego.
- Okazuj wsparcie emocjonalne.
- Pomagaj w higienie osobistej.
- Pomagaj z bielizną osobistą i pościelową.
- Pomagaj w jedzeniu i piciu (jeśli pacjent może przełykać).
- Pomagaj w czynnościach usprawniających ruchowo.
Czego nie możesz robić?
- Nie podawaj leków.
- Nie obsługuj urządzeń medycznych.
- Nie utrudniaj pracy personelowi.
- Nie wnoś niebezpiecznych przedmiotów.
Całodobowa opieka nad pacjentem małoletnim lub niepełnosprawnym
Jeśli opiekujesz się dzieckiem lub osobą niepełnosprawną z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności i chcesz być z nimi przez całą dobę w szpitalu:
- Wypełnij oświadczenie w Izbie Pediatrycznej (dla dziecka).
- Wypełnij oświadczenie w sekretariacie kliniki lub oddziału (dla dorosłego).
Jeśli chcesz zapoznać się z treścią oświadczenia lub wypełnić je w domu dostępne jest poniżej:
Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym
Stan terminalny to ostatnia faza choroby, kiedy leczenie nie może już przynieść poprawy. Wtedy celem opieki jest złagodzenie objawów i zapewnienie komfortu pacjentowi. Pacjentowi w stanie terminalnym zapewniamy:
- Całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską.
- Bezpieczeństwo i intymność.
- Leczenie przeciwbólowe.
- Unikamy daremnej terapii.
- Zapobiegamy skutkom długotrwałego unieruchomienia.
- Stały kontakt z rodziną, bliskimi oraz osobami z zewnątrz.
- Kontakt z psychologiem i duchownym.
- W miarę możliwości pobyt w sali jednoosobowej lub z mniejszą liczbą łóżek.
Ostatnie pożegnanie w szpitalu
Ostatnie pożegnanie to moment, kiedy bliscy pacjenta mogą spędzić z nim czas przed odejściem. Wojskowy Instytut Medyczny stara się zapewnić odpowiednie warunki, aby ostatnie chwile odbywały się bez bólu, w spokoju, z zachowaniem godności i prywatności. Prosimy wszystkie osoby znajdujące się w miejscu ostatniego pożegnania o zachowanie atmosfery spokoju, szacunku, życzliwego skupienia i ciszy.
Zasady ostatniego pożegnania
- Zachowaj spokój, szacunek i ciszę.
- Jeśli pacjent życzy sobie obecności duchownego, można go wezwać.
- Obrządek wyznaniowy nie może zakłócać funkcjonowania kliniki lub oddziału.
- Kontakty do ośrodków wyznaniowych znajdują się na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej WIM-PIB.
Ograniczenia przy ostatnim pożegnaniu
- W przypadku zagrożenia epidemiologicznego lub innych zdarzeń szpital może odmówić osobistego pożegnania.
- W sytuacji ograniczenia odwiedzin ostatnie pożegnanie może przebiegać z wykorzystaniem telefonii, internetu lub tłumacza „Migam”.
Śmierć pacjenta
Po śmierci pacjenta szpital informuje osoby upoważnione o jego śmierci. Lekarz prowadzący lub lekarz dyżurny informuje wskazaną osobę w możliwie najkrótszym czasie. Jeśli pacjent nie wyznaczył osoby, Zespół ds. Prawa Medycznego WIM-PIB współpracuje z innymi instytucjami, aby odszukać i powiadomić o śmierci najbliższą rodzinę pacjenta.