Przejdź do menu Przejdź do treści

Podczas pobytu w szpitalu masz prawo do odwiedzin bliskich Ci osób oraz do kontaktu z światem zewnętrznym. Jako pacjent masz prawo do:

Odwiedzin w szpitalu.

Masz prawo do odwiedzin bliskich osób. Jeśli z jakiegoś powodu chcesz aby ktoś Cię nie odwiedzał, możesz o tym powiedzieć personelowi. Wizyty będą ograniczone na wyznaczony przez Ciebie czas. Informacja o ograniczeniu odwiedzin trafi do Twojej dokumentacji medycznej. W każdej chwili możesz zmienić swoją decyzję co do odwiedzin.

Kontaktu telefonicznego

  • Możesz korzystać z własnego telefonu komórkowego.
  • Korzystaj z telefonu ale w taki sposób aby nie przeszkadzać innym pacjentom.
  • Nie nagrywaj rozmów, nie rób zdjęć pacjentom ani personelowi.
  • Jeśli nie masz telefonu, personel może udostępnić Ci do rozmowy telefon służbowy.
  • Zakończ rozmowę, wyłącz telefon na polecenie personelu lub w sytuacji, gdy rozmowa przeszkadza w realizacji świadczeń lub komfortowi pacjentów.

Kontaktu listownego

  • wysyłaniu i odbiorze korespondencji pomoże Ci pracownik sekretariatu oddziału.
  • Za wysyłkę listu zapłacisz według cennika wybranej przez Ciebie firmy.

Kontaktu przez Internet

  • Na terenie szpitala w wyznaczonych, oznaczonych miejscach jest darmowy, całodobowy, bezprzewodowy dostęp do Internetu (sieć WI-FI) oznaczony jako WI-FI dla Pacjentów.
  • Po zalogowaniu otrzymasz 3 godzinny dostęp do internetu.
  • Aby dalej korzystać z WI-FI musisz zalogować się ponownie.
  • pacjenci małoletni korzystają z sieci Internet za zgodą rodzica / opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu.
  • Dostęp do internetu jest zabezpieczony przed treściami szkodliwymi dla małoletnich (18+).

Logowanie do szpitalnej sieci internetowej dla pacjentów:

Nazwa sieci: WI-FI dla Pacjentów.

Nazwa użytkownika/ Login: Jako nazwę użytkownika wpisz PESEL pacjenta.

  • Godziny odwiedzin: odwiedziny mogą różnić się w zależności od kliniki, oddziału oraz stanu zdrowia pacjenta. Najlepiej wybierz sugerowane przez klinikę / oddział godziny odwiedzin.
  • Ograniczenia: w niektórych miejscach szpitala możesz napotkać ograniczenia. W wyjątkowych sytuacjach takich jak zagrożenie epidemiologiczne, bezpieczeństwo pacjentów Szpital może wprowadzić ograniczenia lub zakaz odwiedzin. W takich przypadkach będziesz mógł skomunikować się z bliskim telefonicznie lub przez Internet.
  • Małe grupy: zalecamy, aby jednego pacjenta odwiedzały naraz maksymalnie dwie osoby.
  • Przychodź zdrowy: jeśli masz katar, kaszel lub gorączkę – zrezygnuj z odwiedzin w szpitalu. Wyjątkiem są sytuacje szczególne jak na przykład ostatnie pożegnanie.
  • Dbaj o higienę: pamiętaj o umyciu lub zdezynfekowaniu rąk przed i po wizycie.
  • Bądź miły: odnoś się życzliwie i kulturalnie do innych chorych i pracowników szpitala.
  • Miejsce spotkania z pacjentem: jeśli to możliwe, spotkania powinny odbywać się poza salą chorych, aby zapewnić innym spokój. Zapytaj personel, gdzie można się spotkać.
  • Korzystaj z szatni: kurtki i płaszcze zostaw w szatni.
  • Inni odwiedzający: przedstawiciele mediów, fotoreporterzy, przedstawiciele handlowi, osoby publiczne, większe grupy osób mogą odwiedzić pacjentów po wcześniejszej zgodzie Dyrektora Szpitala, w terminie i miejscu uzgodnionym z Kierownikiem Kliniki / Oddziału.
  • Zwierzęta w szpitalu: zrezygnuj z towarzystwa zwierząt podczas odwiedzin – wyjątkiem są zwierzęta asystujące i pełniące rolę przewodnika.
  • Przedmioty wartościowe: za przedmioty pozostawione w sali chorych przez odwiedzających WIM-PIB nie ponosi odpowiedzialności.

Godziny i czas trwania odwiedzin zależy od regulaminu kliniki / oddziału. Pamiętaj, że personel medyczny zawsze udzieli Ci szczegółowych informacji na temat zasad obowiązujących na danym oddziale.

Godziny odwiedzin

  • Pacjentów w szpitalu można odwiedzać codziennie w godzinach 6:00 do 22:00.
  • Sugerowane godziny odwiedzin to 10:00 – 12:00 oraz 15:00 – 18:00.
  • Od godziny 22:00 do 6:00 obowiązuje cisza nocna. W tym czasie nie ma odwiedzin.
  • Wizyta nie powinna być dłuższa niż 30 minut.
  • Odwiedziny w pozostałych godzinach skonsultuj z pielęgniarką lub pielęgniarką dyżurną. W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą lekarza, możesz odwiedzić pacjenta o innej porze.
  • Odwiedziny nie mogą zakłócać zaplanowanych badań diagnostycznych ani leczenia.

Jak się zachować podczas odwiedzin

  • Zachowuj się cicho i kulturalnie.
  • Zachowaj czystość i porządek
  • Przestrzegaj poleceń personelu.

Czego nie wolno robić podczas odwiedzin

  • Nie dotykaj aparatury medycznej.
  • Nie siadaj na łóżkach pacjentów.
  • Nie rozmawiaj głośno.
  • Nie przychodź ze zwierzętami (wyjątkiem jest pies przewodnik).
  • Nie rób zdjęć ani nie nagrywaj filmów pacjentom oraz personelowi.
  • Nie przynoś i nie używaj alkoholu, narkotyków.
  • Nie pal papierosów (także elektronicznych).
  • Nie przychodź pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
  • Nie przynoś niebezpiecznych przedmiotów (np. łatwopalnych).

Dziecko jako odwiedzający

  • Ze względu na dobro dzieci odwiedziny powinny być wcześniej skonsultowane z lekarzem/pielęgniarką Kliniki/ Oddziału.
  • Podczas odwiedzin ponosisz odpowiedzialność prawną za dziecko, jako odwiedzającego.
  • Przygotuj psychicznie dziecko na wizytę w szpitalu.
  • Zrezygnuj z odwiedzin przez dziecko jeśli osoba bliska dziecku jest niestabilna emocjonalnie.
  • Ze względów epidemiologicznych oraz bezpieczeństwa pacjentów zalecamy aby w odwiedzinach brały udział dzieci powyżej 7 roku życia.
  • Do młodszych dzieci warto zabrać ze sobą dodatkową osobę dorosłą, gdyby dziecko nie chciało wziąć udziału w odwiedzinach.
  • Zalecamy aby dzieci do 12 roku życia odwiedzały pacjentów w towarzystwie dorosłych.
  • Pacjent ma prawo odmowy odwiedzin przez dzieci.

W tych miejscach szpitala obowiązują odrębne zasady wizyt i ograniczenia odwiedzin. Na odwiedziny musisz uzyskać zgodę lekarza, kierownika kliniki lub oddziału.

  • Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii
  • Sale intensywnego nadzoru
  • Sale pooperacyjne

Zasady odwiedzin w miejscach z ograniczeniami

  • Do pacjenta może wejść tylko jedna osoba odwiedzająca naraz.
  • Stosuj się ściśle do zaleceń lekarza lub pielęgniarki.
  • Zdezynfekuj dokładnie ręce przed i po wizycie u chorego.
  • Przed wejściem na salę będziesz musiał założyć specjalny fartuch i maseczkę ochronną.
  • Po wizycie wyrzuć odzież ochronną do kosza z czerwonym workiem
  • Twoje odwiedziny nie powinny być dłuższe niż 30 minut. W szczególnych przypadkach możesz poprosić o wydłużenie czasu wizyty lekarza prowadzącego/dyżurnego kliniki/oddziału.
  • Na sali nie używaj telefonu komórkowego – może on zakłócić pracę aparatury medycznej.
  • Nie korzystaj z urządzeń sanitarnych dla personelu.

Zasady mogą się różnić w zależności od kliniki lub oddziału. Jeśli jednostka pozwala na sprawowanie dodatkowej opieki:

  • Zapoznaj się z zasadami i przepisami obowiązującymi w danej klinice lub oddziale.
  • Zgłoś chęć opieki pracownikowi kliniki.
  • Wypełnij potrzebne dokumenty.

W czym możesz pomóc?

  • Okazuj wsparcie emocjonalne.
  • Pomagaj w higienie osobistej.
  • Pomagaj z bielizną osobistą i pościelową.
  • Pomagaj w jedzeniu i piciu (jeśli pacjent może przełykać).
  • Pomagaj w czynnościach usprawniających ruchowo.

Czego nie możesz robić?

  • Nie podawaj leków.
  • Nie obsługuj urządzeń medycznych.
  • Nie utrudniaj pracy personelowi.
  • Nie wnoś niebezpiecznych przedmiotów.

Jeśli opiekujesz się dzieckiem lub osobą niepełnosprawną z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności i chcesz być z nimi przez całą dobę w szpitalu:

  • Wypełnij oświadczenie w Izbie Pediatrycznej (dla dziecka).
  • Wypełnij oświadczenie w sekretariacie kliniki lub oddziału (dla dorosłego).

Jeśli chcesz zapoznać się z treścią oświadczenia lub wypełnić je w domu dostępne jest poniżej:

Stan terminalny to ostatnia faza choroby, kiedy leczenie nie może już przynieść poprawy. Wtedy celem opieki jest złagodzenie objawów i zapewnienie komfortu pacjentowi. Pacjentowi w stanie terminalnym zapewniamy:

  • Całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską.
  • Bezpieczeństwo i intymność.
  • Leczenie przeciwbólowe.
  • Unikamy daremnej terapii.
  • Zapobiegamy skutkom długotrwałego unieruchomienia.
  • Stały kontakt z rodziną, bliskimi oraz osobami z zewnątrz.
  • Kontakt z psychologiem i duchownym.
  • W miarę możliwości pobyt w sali jednoosobowej lub z mniejszą liczbą łóżek.

Ostatnie pożegnanie to moment, kiedy bliscy pacjenta mogą spędzić z nim czas przed odejściem. Wojskowy Instytut Medyczny stara się zapewnić odpowiednie warunki, aby ostatnie chwile odbywały się bez bólu, w spokoju, z zachowaniem godności i prywatności. Prosimy wszystkie osoby znajdujące się w miejscu ostatniego pożegnania o zachowanie atmosfery spokoju, szacunku, życzliwego skupienia i ciszy.

Zasady ostatniego pożegnania

  • Zachowaj spokój, szacunek i ciszę.
  • Jeśli pacjent życzy sobie obecności duchownego, można go wezwać.
  • Obrządek wyznaniowy nie może zakłócać funkcjonowania kliniki lub oddziału.
  • Kontakty do ośrodków wyznaniowych znajdują się na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej WIM-PIB.

Ograniczenia przy ostatnim pożegnaniu

  • W przypadku zagrożenia epidemiologicznego lub innych zdarzeń szpital może odmówić osobistego pożegnania.
  • W sytuacji ograniczenia odwiedzin ostatnie pożegnanie może przebiegać z wykorzystaniem telefonii, internetu lub tłumacza „Migam”.

Po śmierci pacjenta szpital informuje osoby upoważnione o jego śmierci. Lekarz prowadzący lub lekarz dyżurny informuje wskazaną osobę w możliwie najkrótszym czasie. Jeśli pacjent nie wyznaczył osoby, Zespół ds. Prawa Medycznego WIM-PIB współpracuje z innymi instytucjami, aby odszukać i powiadomić o śmierci najbliższą rodzinę pacjenta.